THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Jumaat, 4 November 2011

TUNAIKAN LAH SOLAT .... JANGAN BALOQ LIAT


Wahai orang-orang yang lalai! Di bawah ini ada beberapa panduan yang boleh membantu dengan izin Allah s.w.t untuk memudahkan kita menunaikan solat dan memeliharanya insyaAllah.

1) Ingatlah azab meninggalkan solat , kerana orang yang meninggalkan solat mendedahkan dirinya kepada azab Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t: Maryam:59.
“kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan Yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (ghayya) (dalam neraka),

Mengikut Kaab al-Ahbar : azab yang disebut dalam ayat ini (ghayya) ialah satu lembah dalam neraka Jahannam, jika dialirkan kepada gunung dunia nescaya gunung akan menjadi cair kerana panasnya.

Bayangkan apabila kita bertemu dengan Munkar dan Nakir nanti di alam Barzah, bagaimana bentuk azab yang akan kita terima?cuba lihat pesalah-pesalah dunia yang disebat dengan 20 puluh kali sebatan bagaimana keadaan mereka sewaktu disebat dan selepas disebat,itu baru azab dunia, manusia yang sebat dan hanya menggunakan rotan yang kecil, bagaimana kalau Munkar dan Nakir dan bagaimana bentuk belantam yang digunakan.

2) Menjauhkan diri dari melakukan dosa dan maksiat, kerana dosa dan maksiat akan mengotorkan hati dan melemahkan badan untuk melakukan ibadah kepada Allah s.w.t lebih-lebih lagi ibadah solat.

3) Pilihlah kawan-kawan yang sentiasa menunaikan solat dan memeliharanya, kerana seorang kawan akan mempengaruhi kawannya yang lain, orang yang solat pun kalau berkawan dengan kawan-kawan yang tak solat akhirnya akan meninggalkan solat.

4) Jangan meninggalkan solat sekali-kali, apabila terlupa solat maka biasakan diri mengqada’ solat dengan segera,jangan memberi ruang kepada syaitan untuk melalaikan kita.

5) Jika sudah berumah tangga maka suami isteri perlu bantu membantu memperingatkan antara satu sama lain apabila tiba waktu solat,untuk memudahkan urusan ini, pilihlah isteri atau suami yang soleh.

6) Berusaha bersungguh-sungguh untuk menunaikan solat,jika kita tertinggal maka hendaklah mencela diri sendiri atas kelalaian tersebut, sehingga kita menjadi biasa dengan solat di mana sahaja kita berada.

7) Sentiasalah berdoa bersungguh-sungguh kepada Allah supaya menjadikan kita di kalangan orang-orang yang mendirikan solat, kerana Allah s.w.t akan menerima doa hambanya yang bersungguh-sungguh.

8) Ingatlah kelebihan menunaikan solat,sesungguhnya orang yang menunaikan solat mendapat darjat yang tinggi dalam syurga dan dipermudahkan urusan dunia mereka.
9) Sentiasa menghadiri kuliah-kuliah agama di masjid dan surau untuk menambahkan ilmu agama dan melembutkan hati.

10) Memperbanyakkan koleksi buku-buku agama lebih-lebih lagi buku kepentingan solat dan balasan orang yang meninggalkan solat.

Sama-sama kita berdoa supaya Allah s.w.t menjadikan kita di kalangan orang-orang yang mendirikan solat dan memelihara waktu solat insyaAllah.

0 ulasan: