THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Rabu, 25 September 2013

JANGAN BAKAR JAMBATAN ATAU JALAN DI BELAKANG KITA ....


Sebuah pepatah, "Jangan bakar jambatan di belakang kita" mengajarkan kepada kita jangan pernah memutuskan jalinan persaudaraan dengan siapapun semarah dan separah apapun.. Kita tak pernah tahu episod kehidupan, siapa tahu suatu ketika kita memerlukan mereka.. Kalau kita tidak memerlukan, kita telah menutup mata hati dari rasa peduli terhadap saudara kita dan menyebabkan rasa canggung dari orang-orang di sekitar kita..

Sahabatku...
Harus difahami bahawa tidak ada manusia yang tidak pernah berbuat salah, sebaik apapun orangnya, selalu ada saja kesalahan yang diperbuat.. Baik yang disengaja ataupun kerana kelalaian.. Masalah sekecil apapun akan membuat kita cepat marah.. Kita harus belajar memahami sesuatu di balik kemarahan, janganlah kita menambah kemarahan dengan sikap kita yang tidak baik apalagi sampai ikut membenci atau bahkan memutuskan hubungan persaudaraan..

Ingatlah sahabatku... bahawa di balik kejahatan yang dilakukan oleh siapapun, masih ada kebaikan yang pernah dilakukan.. Dengan mengingat akan kebaikannya semoga hati kita menjadi damai.. Jadi, "Jangan pernah membakar jambatan di belakang kita...!", kerana jika kita melakukannya, maka di dunia kita akan kehilangan orang-orang terdekat dan di akhirat kelak kita tidak tahu nasib kita...

Jangan bakar jambatan di belakang kita.. Barangkali suatu ketika kita memerlukannya.. Sekiranya kita tidak memerlukan.. Jangan membakarnya... kerana akan memutus rantai perjalanan.. Baik perjalanan kita sendiri ataupun orang lain yang melewatinya..
Jangan bakar jambatan di belakang kita.. Kerana kita tak pernah tahu tentang episod kehidupan.. Siapa tahu suatu saat akan kembali meniti perjalanan harus melalui jambatan itu kerana tidak ada jambatan lain yang bisa kita lalui..

Demikianlah sahabatku... Semoga renungan ini bermanafaat.. Akhirnya kalam ku akhiri dengan SENYUMAN termanis dan seikhlas hati untuk mu...

0 ulasan: